Het meest geloofde sprookje is een opvallend kinderboek tussen de andere inzendingen. Het boek gaat over een (bank)wezen dat op een dag begint met het tekenen van cirkels. De vraag naar de cirkels wordt steeds groter en groter, totdat de hele wereld uit cirkels bestaat. Wanneer het papier opraakt besluit het wezen de cirkels in de lucht te tekenen. De mensen willen steeds meer cirkels en bouwen hoge bergen naar de grootste cirkel van allemaal. Dan begint de berg ineens te trillen…
De jury is onder de indruk van de kwaliteit van dit kinderboek dat geheel in eigen beheer is uitgegeven door De Vormforensen. De inhoud lijkt in eerste instantie wat zwaar voor kinderen, maar door het vrije gebruik van zowel typografie als vormen op de pagina’s blijft het boek een speels karakter houden. Een van de juryleden merkte op dat de typografie op zichzelf al een verhaal vormt.
De ontwerpers hebben er voor gekozen de pagina’s niet af te snijden aan de bovenkant, waardoor er als het ware binnenpagina’s ontstaan. Het is de jury niet geheel duidelijk wat de betekenis is van de patronen aan de binnenkant, al zijn ze visueel zeer aantrekkelijk en spelen ze in op het nieuwsgierige karakter van veel kinderen.
Het meest geloofde sprookje is een opvallend kinderboek tussen de andere inzendingen. Het boek gaat over een (bank)wezen dat op een dag begint met het tekenen van cirkels. De vraag naar de cirkels wordt steeds groter en groter, totdat de hele wereld uit cirkels bestaat. Wanneer het papier opraakt besluit het wezen de cirkels in de lucht te tekenen. De mensen willen steeds meer cirkels en bouwen hoge bergen naar de grootste cirkel van allemaal. Dan begint de berg ineens te trillen…
De jury is onder de indruk van de kwaliteit van dit kinderboek dat geheel in eigen beheer is uitgegeven door De Vormforensen. De inhoud lijkt in eerste instantie wat zwaar voor kinderen, maar door het vrije gebruik van zowel typografie als vormen op de pagina’s blijft het boek een speels karakter houden. Een van de juryleden merkte op dat de typografie op zichzelf al een verhaal vormt.
De ontwerpers hebben er voor gekozen de pagina’s niet af te snijden aan de bovenkant, waardoor er als het ware binnenpagina’s ontstaan. Het is de jury niet geheel duidelijk wat de betekenis is van de patronen aan de binnenkant, al zijn ze visueel zeer aantrekkelijk en spelen ze in op het nieuwsgierige karakter van veel kinderen.