“This book has a grungy atmosphere, it freaks me out!”
Het boek reconstrueert het huwelijk van Henry en Martha en Henry’s obsessie met het lichaam van zijn vrouw aan de hand van 5.500 naaktfoto’s, tientallen collages en een aantal uit klei gemaakte figuurtjes. Henry’s vrouw was jarenlang zijn muze. Henry zelf is daarentegen nooit zichtbaar, je komt alles over hem te weten via haar.
Het is de makers gelukt Henry’s vergaande obsessie te vangen. De afbeeldingen zijn zwartwit gedrukt in CMYK waardoor er “noise” ontstaat. Het past zeer goed bij de sfeer van het boek. Het gevoel dat je naar een archief zit te kijken wordt versterkt door het gebruik van twee papiersoorten: coated en uncoated. Contactsheets (op coated papier) zijn hier te onderscheiden van pagina’s met details, collages en ander materiaal gedrukt op uncoated papier.
Tot slot een compliment voor de cover. Het kleine beeld rechts bovenin maakt de lezer meteen ongemakkelijk, een gevoel dat wordt versterkt door de rest van het boek. Het enige wat stoort is het grote logo van de uitgever. Iets wat de jury vaker op viel tijdens het bekijken van de boeken van dezelfde uitgever.
“This book has a grungy atmosphere, it freaks me out!”
Het boek reconstrueert het huwelijk van Henry en Martha en Henry’s obsessie met het lichaam van zijn vrouw aan de hand van 5.500 naaktfoto’s, tientallen collages en een aantal uit klei gemaakte figuurtjes. Henry’s vrouw was jarenlang zijn muze. Henry zelf is daarentegen nooit zichtbaar, je komt alles over hem te weten via haar.
Het is de makers gelukt Henry’s vergaande obsessie te vangen. De afbeeldingen zijn zwartwit gedrukt in CMYK waardoor er “noise” ontstaat. Het past zeer goed bij de sfeer van het boek. Het gevoel dat je naar een archief zit te kijken wordt versterkt door het gebruik van twee papiersoorten: coated en uncoated. Contactsheets (op coated papier) zijn hier te onderscheiden van pagina’s met details, collages en ander materiaal gedrukt op uncoated papier.
Tot slot een compliment voor de cover. Het kleine beeld rechts bovenin maakt de lezer meteen ongemakkelijk, een gevoel dat wordt versterkt door de rest van het boek. Het enige wat stoort is het grote logo van de uitgever. Iets wat de jury vaker op viel tijdens het bekijken van de boeken van dezelfde uitgever.