Je zou bij dit boek de vraag kunnen stellen of het wel een boek is gezien de simpele afwerking met twee nietjes in de rug. De jury heeft hier echter nooit aan getwijfeld. Het medium ‘boek’ kan immers breed geïnterpreteerd worden tegenwoordig.
John Cleese on Creativity toont het transcript van de gelijknamige YouTubevideo die in 2015 door een auteursrechtelijke claim van deze website is gehaald.
De typografische vormgeving zorgt ervoor dat je als lezer een idee krijgt hoe er gesproken werd in het filmpje. Zo verspringt de tekst per alinea en wordt er waar nodig afgewisseld in lettergrootte. Een van de juryleden prees deze beeldende manier waarop er met de typografie is omgegaan. Navigatie is mogelijk door de tijdsaanduiding op iedere pagina. De tekst wordt afgewisseld door film stills waarin onder andere John Cleese zelf zichtbaar is. Dit zorgt voor een rustmoment tussen de bedrijven door en verwijst tevens naar het originele filmpje.
De publicatie is in twee kleuren Riso gedrukt (blauw en zwart). Van de printkwaliteit waren alle juryleden onder de indruk. Risoprints geven vaak vlekken wanneer ze worden aangeraakt. Maar het gekozen papier heeft de inkt voldoende opgezogen om dit probleem grotendeels te voorkomen. Tevens past deze druktechniek goed bij het vluchtige karakter van een transcript. Het is makkelijk en goedkoop in een oplage te produceren. In dit geval betreft het 100 stuks.
Je zou bij dit boek de vraag kunnen stellen of het wel een boek is gezien de simpele afwerking met twee nietjes in de rug. De jury heeft hier echter nooit aan getwijfeld. Het medium ‘boek’ kan immers breed geïnterpreteerd worden tegenwoordig.
John Cleese on Creativity toont het transcript van de gelijknamige YouTubevideo die in 2015 door een auteursrechtelijke claim van deze website is gehaald.
De typografische vormgeving zorgt ervoor dat je als lezer een idee krijgt hoe er gesproken werd in het filmpje. Zo verspringt de tekst per alinea en wordt er waar nodig afgewisseld in lettergrootte. Een van de juryleden prees deze beeldende manier waarop er met de typografie is omgegaan. Navigatie is mogelijk door de tijdsaanduiding op iedere pagina. De tekst wordt afgewisseld door film stills waarin onder andere John Cleese zelf zichtbaar is. Dit zorgt voor een rustmoment tussen de bedrijven door en verwijst tevens naar het originele filmpje.
De publicatie is in twee kleuren Riso gedrukt (blauw en zwart). Van de printkwaliteit waren alle juryleden onder de indruk. Risoprints geven vaak vlekken wanneer ze worden aangeraakt. Maar het gekozen papier heeft de inkt voldoende opgezogen om dit probleem grotendeels te voorkomen. Tevens past deze druktechniek goed bij het vluchtige karakter van een transcript. Het is makkelijk en goedkoop in een oplage te produceren. In dit geval betreft het 100 stuks.