Jasper Krabbé. Portraits is de catalogus die hoort bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Belvedère (12 september –22 november 2015).
Het boek opent met een katern van 16 pagina’s waar Krabbé te zien is in zijn atelier. Deze pagina’s zijn gedrukt op Muskat New Grey papier, wat een rauwe uitstraling heeft. Het boek sluit tevens af met een katern van dit papier. Tussenin zijn de portretten van Krabbé te zien, afgewisseld één per spread, met op een gegeven moment een serie (zelf?)portretten. De jury is onder de indruk van de kwaliteit van de afbeeldingen: de verschillende structuren van Krabbé’s werken die gemaakt zijn met verschillende materialen komen goed naar voren op het papier. Daarnaast sluit de kleurtoon van de afbeeldingen prima aan bij de aard van het werk. Het boek valt lekker open, iets wat niet vaak voorkomt bij boeken met zoveel pagina’s. Een klein punt van kritiek betreft de cover: de linnen omslag is schuin afgesneden en de typografie lijkt scheef te staan. Wat wilden de ontwerpers bereiken met deze keuze? En wat is de betekenis van het portret achterop gedrukt? Het was voor de jury onduidelijk of het hier ging om een zelfportret van Krabbé.
Jasper Krabbé. Portraits is de catalogus die hoort bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Belvedère (12 september –22 november 2015).
Het boek opent met een katern van 16 pagina’s waar Krabbé te zien is in zijn atelier. Deze pagina’s zijn gedrukt op Muskat New Grey papier, wat een rauwe uitstraling heeft. Het boek sluit tevens af met een katern van dit papier. Tussenin zijn de portretten van Krabbé te zien, afgewisseld één per spread, met op een gegeven moment een serie (zelf?)portretten. De jury is onder de indruk van de kwaliteit van de afbeeldingen: de verschillende structuren van Krabbé’s werken die gemaakt zijn met verschillende materialen komen goed naar voren op het papier. Daarnaast sluit de kleurtoon van de afbeeldingen prima aan bij de aard van het werk. Het boek valt lekker open, iets wat niet vaak voorkomt bij boeken met zoveel pagina’s. Een klein punt van kritiek betreft de cover: de linnen omslag is schuin afgesneden en de typografie lijkt scheef te staan. Wat wilden de ontwerpers bereiken met deze keuze? En wat is de betekenis van het portret achterop gedrukt? Het was voor de jury onduidelijk of het hier ging om een zelfportret van Krabbé.