De cover van dit boek over 15 jonge vrouwen, die na de aanval op Aleppo door radicale islamieten hun toevlucht zochten in Le Pont Gallery van fotograaf en auteur van dit boek Issa Touma (اموت ىسيع ), zet meteen de trend van het hele boek. Dit werk zorgde niet voor de minste meningsverschillen binnen de jury, waarbij de grootste moeilijkheid lag bij de vrij grote witruimte en bij de opeenvolging van beelden die eerder als systeem werd ervaren dan als middel om de aandacht te grijpen.
Je krijgt een vormelijke herhaling te zien van telkens 4 pagina’s, waarbij op de eerste spread links een kleine hoeveelheid tekst te zien is in Engels en Arabisch en rechts een foto van een van de 15 vrouwen van wie enkel de bovenkant van haar gezicht te zien is tot aan haar ogen. De tweede spread toont aan de rechterkant dezelfde vrouw, maar deze keer alles dat zich onder haar ogen bevindt. Dat resulteert in twee opeen volgende pagina’s die de vrouw volledig weergeven, op haar ogen na, en op die manier blijft de anonimiteit van de vrouw in kwestie behouden. Deze opeenvolging van pagina’s zorgt voor heel veel wit, maar vat tegelijk de ernstige en bedroevende problematiek in Aleppo samen. Zoals gezegd zorgde het gebruik van zoveel witruimte en de systematische opeenvolging van pagina’s voor heel wat meningsverschillen, maar dankzij de uitstekende typografie, zowel Engels als Arabisch, bindwijze en kleurkeuze behoort dit boek volgens de jury bij De Best Verzorgde Boeken 2015.
De cover van dit boek over 15 jonge vrouwen, die na de aanval op Aleppo door radicale islamieten hun toevlucht zochten in Le Pont Gallery van fotograaf en auteur van dit boek Issa Touma (اموت ىسيع ), zet meteen de trend van het hele boek. Dit werk zorgde niet voor de minste meningsverschillen binnen de jury, waarbij de grootste moeilijkheid lag bij de vrij grote witruimte en bij de opeenvolging van beelden die eerder als systeem werd ervaren dan als middel om de aandacht te grijpen.
Je krijgt een vormelijke herhaling te zien van telkens 4 pagina’s, waarbij op de eerste spread links een kleine hoeveelheid tekst te zien is in Engels en Arabisch en rechts een foto van een van de 15 vrouwen van wie enkel de bovenkant van haar gezicht te zien is tot aan haar ogen. De tweede spread toont aan de rechterkant dezelfde vrouw, maar deze keer alles dat zich onder haar ogen bevindt. Dat resulteert in twee opeen volgende pagina’s die de vrouw volledig weergeven, op haar ogen na, en op die manier blijft de anonimiteit van de vrouw in kwestie behouden. Deze opeenvolging van pagina’s zorgt voor heel veel wit, maar vat tegelijk de ernstige en bedroevende problematiek in Aleppo samen. Zoals gezegd zorgde het gebruik van zoveel witruimte en de systematische opeenvolging van pagina’s voor heel wat meningsverschillen, maar dankzij de uitstekende typografie, zowel Engels als Arabisch, bindwijze en kleurkeuze behoort dit boek volgens de jury bij De Best Verzorgde Boeken 2015.