In drie recente videoinstallaties (deze vormen tevens de drie hoofdstukken in dit boek) vergelijkt kunstenaar Zachary Formwalt de architectuur van OMA’s (nieuwe) Shenzen Stock Exchange met de Beurs van Berlage in Amsterdam. Het boek brengt Formwalt’s zoektocht naar deze financiële architectuur uitgebreid in kaart.
De jury werd bij het zien van dit boek in eerste instantie erg herinnerd aan het grid van Karel Martens zoals gebruikt in de vorig jaar geselecteerde catalogus over Jurriaan Schrofer. Ook de cover, zowel in ontwerp als in techniek deed denken aan het werk van Martens. De discussie over dit boek duurde dan ook erg lang voor het uiteindelijk toegevoegd werd aan de selectie. De jury was ook niet unaniem.
De doorslag zat hem in de kwaliteit van de typografie. Hier is zorgvuldig mee omgegaan. De herhaling van steeds drie afbeeldingen op een groot aantal pagina’s ondersteunt titel en inhoud en werkt goed. Alle juryleden waren gecharmeerd van het Japans gebonden katern achterin het boek. Het representeert de details van een lange wand, daaronder loopt de tekst door en vormt een mooi poëtisch bijschrift.
In drie recente videoinstallaties (deze vormen tevens de drie hoofdstukken in dit boek) vergelijkt kunstenaar Zachary Formwalt de architectuur van OMA’s (nieuwe) Shenzen Stock Exchange met de Beurs van Berlage in Amsterdam. Het boek brengt Formwalt’s zoektocht naar deze financiële architectuur uitgebreid in kaart.
De jury werd bij het zien van dit boek in eerste instantie erg herinnerd aan het grid van Karel Martens zoals gebruikt in de vorig jaar geselecteerde catalogus over Jurriaan Schrofer. Ook de cover, zowel in ontwerp als in techniek deed denken aan het werk van Martens. De discussie over dit boek duurde dan ook erg lang voor het uiteindelijk toegevoegd werd aan de selectie. De jury was ook niet unaniem.
De doorslag zat hem in de kwaliteit van de typografie. Hier is zorgvuldig mee omgegaan. De herhaling van steeds drie afbeeldingen op een groot aantal pagina’s ondersteunt titel en inhoud en werkt goed. Alle juryleden waren gecharmeerd van het Japans gebonden katern achterin het boek. Het representeert de details van een lange wand, daaronder loopt de tekst door en vormt een mooi poëtisch bijschrift.