In het voorwoord van to be all ways to be schrijft directrice van het Mondriaanfonds Birgit Donker het volgende over de keuze voor Herman de Vries als Nederlandse inzending voor de Biennale di Venezia 2015:
“to be all ways to be by Herman de Vries is much more then a tribute to an honoured artist. His work on the relation between culture and nature is becoming increasinly relevant and topical as time passes. […] This topicality can be found in his all-embracing view of nature, culture and science.”
“Herman de Vries has an eye for beauty, the aesthetics are provided by reality. In an age when people threaten to lose contact with this reality, with this nature, he makes people see – and smell – its poetry.”
De publicatie weet op een uitermate boeiende manier precies deze dingen van De Vries’ werk zichtbaar te maken.
De jury is blij verrast met het volgens een jurylid “vernieuwende” gebruik van typografie in een dergelijke catalogus. Natura is een prachtig generatief lettertype, gebaseerd op een vroege versie van Futura (het lettertype waarin alle eerdere publicaties over het werk van De Vries zijn gezet) en is gebaseerd op ‘eenheid in verscheidenheid’ en vice versa, een belangrijk begrip dat ten grondslag ligt aan het oeuvre van de kunstenaar, een principe ontleend aan de natuur.
Witruimtes worden op een verrassende manier ingezet en ook het random doorlopen van de woorden uit de titel zorgt voor verrassende combinaties. Deze keuzes sluiten bijzonder goed aan bij het poëtische karakter van het werk van De Vries.
In het voorwoord van to be all ways to be schrijft directrice van het Mondriaanfonds Birgit Donker het volgende over de keuze voor Herman de Vries als Nederlandse inzending voor de Biennale di Venezia 2015:
“to be all ways to be by Herman de Vries is much more then a tribute to an honoured artist. His work on the relation between culture and nature is becoming increasinly relevant and topical as time passes. […] This topicality can be found in his all-embracing view of nature, culture and science.”
“Herman de Vries has an eye for beauty, the aesthetics are provided by reality. In an age when people threaten to lose contact with this reality, with this nature, he makes people see – and smell – its poetry.”
De publicatie weet op een uitermate boeiende manier precies deze dingen van De Vries’ werk zichtbaar te maken.
De jury is blij verrast met het volgens een jurylid “vernieuwende” gebruik van typografie in een dergelijke catalogus. Natura is een prachtig generatief lettertype, gebaseerd op een vroege versie van Futura (het lettertype waarin alle eerdere publicaties over het werk van De Vries zijn gezet) en is gebaseerd op ‘eenheid in verscheidenheid’ en vice versa, een belangrijk begrip dat ten grondslag ligt aan het oeuvre van de kunstenaar, een principe ontleend aan de natuur.
Witruimtes worden op een verrassende manier ingezet en ook het random doorlopen van de woorden uit de titel zorgt voor verrassende combinaties. Deze keuzes sluiten bijzonder goed aan bij het poëtische karakter van het werk van De Vries.