“00A is given, not made”, staat er achter in het boek geschreven. De titel van het boek refereert naar de eerste, automatische opnamen op analoge 35 mm-films. Je kent het wel: bij het aanbrengen van het fotorolletje in de camera klik je de negatiefstrook een paar keer door tot aan de startpositie van het onbelichte stuk film. Het zijn precies die wegwerp shots die Somers al
jaren verzamelt.
De ontwerper heeft volgens de jury, de waarde van dit “gevonden” materiaal op een interessante manier weten te vertalen. De beelden zijn klein gehouden en in de hoeken van de pagina’s geplaatst waardoor witruimte overheerst. Toch stoort de overmaat aan witruimte niet, het oog wordt de hoeken in getrokken. De jury is gecharmeerd van de papierkeuze, een eenzijdig-gestreken wit papier. In eerste instantie zijn alleen de glanzende zijdes van het papier zichtbaar, pas als je het boek pagina voor pagina gaat doorbladeren komen de ongestreken zijdes tevoorschijn.Het is de jury echter onduidelijk waarom de typografische pagina’s in het ontwerp wat grof aanvoelen. Het uitvullen van een tekst als deze maakt dat er soms grote gaten vallen. Dit bevordert de leeskwaliteit niet. Tevens viel het een van de juryleden op dat de typografie in verschillende inzendingen van deze ontwerper wel heel veel op elkaar lijkt. Het is de jury echter onduidelijk waarom te typografische pagina’s in het ontwerp wat grof aanvoelen. Het uitvullen van een tekst als deze maakt dat er soms grote gaten vallen. Dit bevordert de leeskwaliteit niet. Tevens viel het een van de juryleden op dat de typografie in verschillende inzendingen van deze ontwerper wel heel veel op elkaar lijkt.
“00A is given, not made”, staat er achter in het boek geschreven. De titel van het boek refereert naar de eerste, automatische opnamen op analoge 35 mm-films. Je kent het wel: bij het aanbrengen van het fotorolletje in de camera klik je de negatiefstrook een paar keer door tot aan de startpositie van het onbelichte stuk film. Het zijn precies die wegwerp shots die Somers al
jaren verzamelt.
De ontwerper heeft volgens de jury, de waarde van dit “gevonden” materiaal op een interessante manier weten te vertalen. De beelden zijn klein gehouden en in de hoeken van de pagina’s geplaatst waardoor witruimte overheerst. Toch stoort de overmaat aan witruimte niet, het oog wordt de hoeken in getrokken. De jury is gecharmeerd van de papierkeuze, een eenzijdig-gestreken wit papier. In eerste instantie zijn alleen de glanzende zijdes van het papier zichtbaar, pas als je het boek pagina voor pagina gaat doorbladeren komen de ongestreken zijdes tevoorschijn.Het is de jury echter onduidelijk waarom de typografische pagina’s in het ontwerp wat grof aanvoelen. Het uitvullen van een tekst als deze maakt dat er soms grote gaten vallen. Dit bevordert de leeskwaliteit niet. Tevens viel het een van de juryleden op dat de typografie in verschillende inzendingen van deze ontwerper wel heel veel op elkaar lijkt. Het is de jury echter onduidelijk waarom te typografische pagina’s in het ontwerp wat grof aanvoelen. Het uitvullen van een tekst als deze maakt dat er soms grote gaten vallen. Dit bevordert de leeskwaliteit niet. Tevens viel het een van de juryleden op dat de typografie in verschillende inzendingen van deze ontwerper wel heel veel op elkaar lijkt.