Celluloid. Tacita Dean, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Rosa Barba, Sandra Gibson & Luis Recoder



In an era of digitalisation of old material and abundant new digital imagery, EYE Filmmuseum in Amsterdam draws attention to the special qualities of celluloid films through this publication, which presents the work of Tacita Dean, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Rosa Barba and Luis Recorder & Sandra Gibson. Internationally renowned authors discuss the meaning of the use of analogue film in the work of these four artists, the magic of 16mm and 35mm film and the special apparatus needed to project it.

The feeling of celluloid films emerges everywhere throughout the book, through the use of different glossy and uncoated papers, varnished titles and occasionally graphic elements around the edges, reminiscent of the celluloid consistency. Smaller pages make it easier to navigate through the different sections and essays in the book. The overall feel of the publication is nostalgic but not retro, taking a contemporary approach to an outdated technique. A must-have for every film and art film lover.



  • Auteur
    red. Marente Bloemheuvel, Jaap Guldemond
  • Oplage
    1,000
  • Omvang
    128
  • Prijs
    22.95 euro
  • ISBN
    9789462083202
  • Verschijningsdatum
    September 2016
  • Uitgever / Opdrachtgever
    nai010 uitgevers i.s.m. EYE
  • Ontwerper(s)
    Joseph Plateau, Amsterdam
  • Fotograaf
    de kunstenaars
  • Drukkerij
    Drukkerij Die Keure, Brugge
  • DTP / Zetterij
    Joseph Plateau
  • Lithograaf
    Drukkerij Die Keure, Brugge
  • Boekbinderij
    Drukkerij Die Keure, Brugge
  • Materiaal
    Interior: Munken Polar, 120 g/m². Cover: Munken Polar, 300 g/m².
  • Lettertype
    Times New Roman, Futura
  • Technische Bijzonderheden
    Als referentie naar het materiaal waarmee deze kunstenaars hun werk maken, het celluloid van de film, zijn de namen van de kunstenaars op de titelpagina's in het boek in UV lak gedrukt.
    Ook de filmstroken op de cover (zowel buitenzijde als binnenzijde) hebben een UV lak gekregen. De essays zijn steeds op 4 pagina's afgedrukt. Door de vellen voor het binden op een andere wijze te vouwen, ontstaan kleinere pagina's waardoor de essays steeds duidelijk anders zijn dan de kunstenaarspagina's. Ook door dit kleinere formaat vind je bij bladeren snel een nieuw kunstenaarshoofdstuk.
  • Celluloid. Tacita Dean, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Rosa Barba, Sandra Gibson & Luis Recoder

    In an era of digitalisation of old material and abundant new digital imagery, EYE Filmmuseum in Amsterdam draws attention to the special qualities of celluloid films through this publication, which presents the work of Tacita Dean, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Rosa Barba and Luis Recorder & Sandra Gibson. Internationally renowned authors discuss the meaning of the use of analogue film in the work of these four artists, the magic of 16mm and 35mm film and the special apparatus needed to project it.

    The feeling of celluloid films emerges everywhere throughout the book, through the use of different glossy and uncoated papers, varnished titles and occasionally graphic elements around the edges, reminiscent of the celluloid consistency. Smaller pages make it easier to navigate through the different sections and essays in the book. The overall feel of the publication is nostalgic but not retro, taking a contemporary approach to an outdated technique. A must-have for every film and art film lover.

  • Auteur
    red. Marente Bloemheuvel, Jaap Guldemond
  • Oplage
    1,000
  • Omvang
    128
  • Prijs
    22.95 euro
  • ISBN
    9789462083202
  • Verschijningsdatum
    September 2016
  • Uitgever / Opdrachtgever
    nai010 uitgevers i.s.m. EYE
  • Ontwerper(s)
    Joseph Plateau, Amsterdam
  • Fotograaf
    de kunstenaars
  • Drukkerij
    Drukkerij Die Keure, Brugge
  • DTP / Zetterij
    Joseph Plateau
  • Lithograaf
    Drukkerij Die Keure, Brugge
  • Boekbinderij
    Drukkerij Die Keure, Brugge
  • Materiaal
    Interior: Munken Polar, 120 g/m². Cover: Munken Polar, 300 g/m².
  • Lettertype
    Times New Roman, Futura
  • Technische Bijzonderheden
    Als referentie naar het materiaal waarmee deze kunstenaars hun werk maken, het celluloid van de film, zijn de namen van de kunstenaars op de titelpagina's in het boek in UV lak gedrukt.
    Ook de filmstroken op de cover (zowel buitenzijde als binnenzijde) hebben een UV lak gekregen. De essays zijn steeds op 4 pagina's afgedrukt. Door de vellen voor het binden op een andere wijze te vouwen, ontstaan kleinere pagina's waardoor de essays steeds duidelijk anders zijn dan de kunstenaarspagina's. Ook door dit kleinere formaat vind je bij bladeren snel een nieuw kunstenaarshoofdstuk.