“A symbiotic biofilm of red cyaobacteria and black fungi sustains a process of permanent self-painting, while etching the pictures deeper into the quartz wall.”
In 2010 onderzocht een archeologisch team een belangrijk aantal van de prehistorische Gwion Gwion-grotschilderingen in Noordwest-Australië. Het was een poging een doorbraak te bereiken in de datering van deze werken. Het onderzoek stelde vast dat de schilderingen worden gekoloniseerd door rode bacteriën en zwarte schimmels.
Allegory of the Cave Painting benadert deze Gwion Gwion schilderijen als een model. De reader bestaat uit teksten en theorieën die reageren op deze ‘levende pigmenten’. Wat is hun impact op (kunst)historische begrippen? Op ideeën over vervuiling en kolonisatie, afbeelding en belichaming?
De jury vond het boek voor een reader erg verfrissend. Het voortdurende kleurverloop in de pagina’s is een sterke conceptuele keuze en de tekst blijft goed leesbaar. Het was sommige juryleden niet geheel duidelijk waarom de schimmel door het hele boek verwerkt zit, het voelt soms wat random aan en staat in contrast met de verfijnde typografie. Op de cover en aan de binnenkant werkt deze “schimmelvorming” beter.
De afwijkende kleurverhouding op de covers van de verschillende uitgaves vond de jury conceptueel een scherpe keuze. Daarnaast blijft het boek voor een reader verrassend goed open liggen.*
*Een van de juryleden hield zich afzijdig bij het besluit dit boek te nomineren tot een van De Best Verzorgde Boeken 2015.
Mihnea Mircan en Vincent W.J. van Gerven Oei
1200
456
26 euro
9788867491162
03-2015
Mousse Publishing, Milaan (sp)
Remco van Bladel, Amsterdam
Drukkerij de Raddraaier, Amsterdam
Hexspoor, Boxtel
80 g. Olin Rough cream 1.4 (binnenwerk); 160 g. Conqueror Contour cream (omslag)
Genaaid gebrocheerd Otabind met flappen
Garvis Pro (James Todd), Yonder (Remco van Bladel)
binnenwerk en omslag in irisdruk met mix van koper met rood gemengd die verloopt naar zwart.
“A symbiotic biofilm of red cyaobacteria and black fungi sustains a process of permanent self-painting, while etching the pictures deeper into the quartz wall.”
In 2010 onderzocht een archeologisch team een belangrijk aantal van de prehistorische Gwion Gwion-grotschilderingen in Noordwest-Australië. Het was een poging een doorbraak te bereiken in de datering van deze werken. Het onderzoek stelde vast dat de schilderingen worden gekoloniseerd door rode bacteriën en zwarte schimmels.
Allegory of the Cave Painting benadert deze Gwion Gwion schilderijen als een model. De reader bestaat uit teksten en theorieën die reageren op deze ‘levende pigmenten’. Wat is hun impact op (kunst)historische begrippen? Op ideeën over vervuiling en kolonisatie, afbeelding en belichaming?
De jury vond het boek voor een reader erg verfrissend. Het voortdurende kleurverloop in de pagina’s is een sterke conceptuele keuze en de tekst blijft goed leesbaar. Het was sommige juryleden niet geheel duidelijk waarom de schimmel door het hele boek verwerkt zit, het voelt soms wat random aan en staat in contrast met de verfijnde typografie. Op de cover en aan de binnenkant werkt deze “schimmelvorming” beter.
De afwijkende kleurverhouding op de covers van de verschillende uitgaves vond de jury conceptueel een scherpe keuze. Daarnaast blijft het boek voor een reader verrassend goed open liggen.*
*Een van de juryleden hield zich afzijdig bij het besluit dit boek te nomineren tot een van De Best Verzorgde Boeken 2015.
Mihnea Mircan en Vincent W.J. van Gerven Oei
1200
456
26 euro
9788867491162
03-2015
Mousse Publishing, Milaan (sp)
Remco van Bladel, Amsterdam
Drukkerij de Raddraaier, Amsterdam
Hexspoor, Boxtel
80 g. Olin Rough cream 1.4 (binnenwerk); 160 g. Conqueror Contour cream (omslag)
Genaaid gebrocheerd Otabind met flappen
Garvis Pro (James Todd), Yonder (Remco van Bladel)
binnenwerk en omslag in irisdruk met mix van koper met rood gemengd die verloopt naar zwart.